vrijdag 12 november 2010

Grote of st Michaëlskerk op de Grote Markt in Zwolle (2).



"De preekstoel
De preekstoel is gebouwd door Adam Straes uit Weilburg. Hij kreeg voor deze opdracht een honorarium van f 2.500,-.
Hij werkte er vijf jaren aan, tussen 1617 en 1622, zoals is te zien in de traptreden, waarin van onderen naar boven de jaartallen 1617 tot en met 1622 zijn gesneden. Op de bovenste, de achtste trede schreef hij: 'so Ia ich ha gew.' (zo lang heb ik gewerkt). In die vijf jaar heeft Straes -die terecht de 'Meister' titel droeg -met ongelooflijk vakmanschap en grote nauwkeurigheid een prachtige preekstoel gemaakt.
De kansel is rijk versierd met houtsnijwerk. Het motief is ontleend aan de woorden uit Johannes 15: 'Ik ben de ware wijnstok'.
Links onder de stoel is dit te lezen in een inscriptie in het Latijn, die vertaald luidt: "Christus is de wijnstok, de gelovigen zijn de ranken: Het Woord des Heren blijft in eeuwigheid'.
Overal op de kansel zijn de wijnstok en de ranken te vinden". BRON: INTERNETPAGINA OVER DE KERK. 


Details van de preekstoel, hekwerk voor de preekstoel en het koorhek.

1 opmerking:

  1. Prachtige serie, heel mooie details. Ooit heb ik hier ook foto's gemaakt maar toen had ik nog geen goede camera dus wil ik ze nog een keer over doen maar dat komt er maar niet van!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen