maandag 5 februari 2018

Vogels in de winter. De zeldzame kleine burgemeester in Zwolle.

 
Al enkele weken is de kleine burgemeester, een zeldzame meeuwensoort in Zwolle, wijk Holtenbroek te bewonderen..
Vogelaars zijn ieder weekend rond de vijver in de wijk te vinden.
Met knapen van telelenzen.
Op een vroege zondagochtend trof ik hem ongestoord aan op de verstralers.
Het is de eerste waarneming in Zwolle op 20 januari 2018.
Per jaar komen er enkelen langs de kust of in havens voor.
We hebben in de wijk dus een echte primeur.
 

 
Ook van roodborstjes word ik altijd weer blij.

 
Zelfs de ijsvogel heeft zich weer een paar keer laten zien.
Ver weg, dat dan wel weer.

 
De Canadese ganzen hebben soms de lente alweer in de kop.


 
De mooie blauwe reiger poseert in tegenlicht.


 
Vlaamse gaai in eigen tuin.
Deze bleef gelukkig een poos zitten.
Meestal zijn ze te snel om "te vangen".




 
En vanmiddag had ik echt geluk.
De kleine burgemeester zat op een vlonder in de vijver.
Zó dichtbij had ik hem nog niet aangetroffen.
Het is een prachtige juveniele vogel.
Bij het ouder worden wordt hij helemaal wit met zacht grijsblauwe vleugels.
Er komt geen enkele zwarte veer in zijn verenkleed voor.



 
Totdat de zwaan ook aandacht wilde en kwam kijken bij de vlonder.
Weg vogel........., maar ik had 'em!

 
***



Geen opmerkingen:

Een reactie posten